HOLKEN
Norrköpings konstmuseum

HOLKEN
Holken som ska hänga utanför Norrköpings konstmuseum är en kommentar till svensk kultur och samhällets moralpanik i förhållande till hemlösa
EU-migranter som tigger och bor på Sveriges gator. På holken är följande text monterad på Rumänska och svenska:

"Hej du fattige EU- medborgare!
I Sverige är det socialt accepterat att hjälpa utsatta fåglar genom att bygga hus åt dem, så kallade fågelholkar. För att sätta upp en
fågelholk i det offentliga rummet finns ingen storleks- eller designbegränsning att förhålla sig till.

Obehagligt blir det däremot när fattiga människor bygger små skjul som skydd mot väder och vind. Oavsett utformning, läge eller storlek
river myndigheterna deras tillflyktsorter påhejade av en stor del av Sveriges befolkning.

Är fattiga EU-medborgare mindre värda än fåglar? Är det svensk kultur?
Jag tror inte det. De flesta tycker nog tvärtom att ingen människa ska behöva leva i fattigdom, men verkligheten kommer för nära, vi är
vana vid att vara åskådare på säkert avstånd. Du väcker många allvarliga frågor. Är fattigdomen här för att stanna? Kan vi dödförklara
den svenska socialdemokratiska modellen? Måste JAG göra något åt saken? Rent instinktivt slår vi ifrån oss allt ansvar och försöker
skylla på dig medborgare!

Kanske är det ändå strategiskt just nu att maskera din nödbostad som fågelholk? Här kan du testa att bo i en, välkommen!"


Delaktiga i att skapa Holken var:
Konstnär: Victor Marx
Produktion: Panagiotis Mamakos och Victor Marx
Lyfthjälp: Mikael Tofvesson och Johnni Lindqvist


OM UTSTÄLLNINGEN
Vera Nilsson
och Victor Marx


Norrköpings Konstmuseum 6 juni – 6 september 2015

Politiskt var Vera Nilsson radikal, hon solidariserade sig med de fattiga och utsatta, som i
målningen av dansande småflickor i Gata i Málaga. Hon engagerade sig mot krig, kärnvapen
och i fredsarbete. Vera Nilsson berördes också starkt av de antikoloniala krigen i Afrika. Efter
andra världskriget kom hon i Paris i kontakt med négritude-rörelsen som strävade efter att
upphöja de svartas egen kultur. Flera senegalesiska studenter satt där modell för henne. 1949
reste hon till Senegal och målade människorna i deras vardagsliv.

Utställningen är en resa genom Vera Nilssons (1888-1979) liv och konstnärskap, med
målningar från Stockholm och Öland, men också från vistelserna i bl a Köpenhamn och
Spanien. Hon hade ett gehör för barn som personer och skildrade dem osentimentalt med
knubbiga händer och fundersamma blickar. Det finns inget inställsamt eller dekorativt över
dessa bilder där barnen får vara sig själva. Dottern Catharina, kallad Ginga, 1922-2015, och
var under sin uppväxt ett ständigt motiv för modern.

Norrköpings Konstmuseum gör ett tillägg till vandringsutställningen, en hyllning till Vera
Nilssons blick för de svagaste i samhället. I Skulpturparken presenteras under
utställningsperioden "The Bird Mansion", ett platsspecifikt verk av arkitekten och konstnären Victor Marx
(f 1983). Victor Marx är konsekvent i sin praktik ”målet är alltid att uppnå ett konstverk som
ifrågasätter eller skapar eftertanke kring samhällets snedfördelning och dess maktordning”.
Med Holken vill Marx sätta ljuset på bostadssituationen för fattiga EM-immigranter; verket är
ett förslag till en nödbostad i form av en stor fågelholk som inte kräver tillstånd för att byggas.

Pressvisning av utställningen torsdag 4 juni 2015 kl 10
Utställningskommissarie: Helena Scragg
Pressmaterial Carin Fahlén 0730-20 26 04, carin.fahlen@norrkoping.se
Pressbilder kan skickas via Sprend eller hämtas ut i receptionen på Konstmuseet från 4 juni.

Invigning lördag 6 juni 2015 kl 14
Birgitta Flensburg invigningstalar.



Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping

Norrköping