A NEW SWEDEN
Dads gallery 2015, Liberec, Tjeckien

A new Sweden
Konstverket presenterar ett nygammalt Sverige. De gamla nationalsymbolerna möter det nya multikulturella samhället.
De stereotypa röda torpen med vita knutar möter här den arabiska arkitekturen - spetsvalvet, kupolen och minareterna.
Klippmoskéns blågula mosaiker (svenska flaggans färger) remixas till en mosaik av svensk kitsch, den bild av Sverige
vi säljer till turisterna.

I ett Europa där främlingsfientliga strömningar är på frammarsch ställs människor mot varandra. Samhället förändras och
de högerextrema falangernas aggressiva retorik om att vi förlorar vår kulturella egenart (genom den så kallade
”muslimifieringen”) når allt fler. Dessa grupperingar lyckas spela på människors rädslor i ett samhälle som blir allt
hårdare - där välfärd och skyddsnät är på väg bort. De flesta människor i Sverige äger ingen folkdräkt och många kan
inte namnge något folkmusikstycke. De flesta lever inte i samhällen med rödvita stugor, och träskor är egentligen ganska
opraktiska. För de flesta svenskar är istället det mångkulturella samhället mycket närmre deras vardag. På samma sätt
som kåldolmar och köttbullar en gång importerades från utlandet och blev svensk kultur har pizzan och snart även kebaben
blivit det. Vad är egentligen svensk kultur, är det inte en blandning av kulturella influenser som med tiden programmerats
om till någonting eget? Blir det då inte konstigt när främlingsfientliga krafter kritiserar invandrare och flyktingar
för att de inte anpassat sig nog till den svenska kulturen? Vem kan med säkerhet definiera den, har vi svenskar samma
definition och är den svenska kulturen färdig nu? Ska vi sluta ta intryck från andra kulturer och återgå till en bild
av svenskhet som skapades för några hundra år sedan?

I Tjeckien pågår idag samma diskussioner. Från att ha sett sig som ett relativt tolerant samhälle växer rädslan. Möjligen
är det enklare att tänka över dessa frågor genom att se en annan kulturs brottning med mångkultur och patriotism.


Konstnär: Victor Marx & Mikael Tofvesson
Produktion: Konstnärerna & studenter på universitetet i Liberec
Plats: Dads gallery, Liberec, Tjeckien
Curator: Lexa (Alexander) Peroutka
Utställningen öppnade: 2015, 25 nov
Stöd för genomförande: Konstnärsnämndens internationella program - IASPIS


Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet

Trädet